Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej – informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku i innych powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej za 2016 rok.
Wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2017 rok.
Informacja z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Białymstoku za 2016 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jako jednostka organizacyjna pomocy społecznej realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej oraz zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. Zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej realizowane są również przez Domy Pomocy Społecznej i Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Łaźniach.
Liczba zatrudnionych osób w Centrum w 2016 r. – 17, liczba etatów – 16, w tym jeden etat wykorzystany od 1.12.2016r. w niepełnym wymiarze – 3/5 - zatrudnienie psychologa, który wcześniej obywał staż.
Wydatki w dz. 852 rozdz. 85218 (powiatowe centrum pomocy rodzinie) w roku ubiegłym wyniosły – 1 094 729zł.
Wydatki na zadania z zakresu systemu pieczy zastępczej i pomocy społecznej (łącznie z utrzymaniem Centrum) w ramach planu wydatków Centrum w roku ubiegłym wyniosły – 3 458 199zł (były wyższe od wydatków z 2015r., o 29,19%, w którym wyniosły – 2 676 877zł). Na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych realizowane przez Centrum (w ramach środków wg algorytmu) wydatkowano kwotę – 2 041 494zł oraz 28 635zł na dofinansowani warsztatów terapii zajęciowe - realizacja tych zadań jest przedstawiona w odrębnym sprawozdaniu dotyczącym wykorzystania środków PFRON w 2016r. Ponadto PCPR w ubiegłym roku realizowało program Aktywny Samorząd - finansowany ze środków PFRON - co zostało szczegółowo opisane w sprawozdaniu z wykorzystania środków Funduszu. Wykorzystano na realizację tego programu środki PFRON w wysokości – 296 227zł. Łącznie koszt realizacji powyższych zadań – 5 824 555zł.
Centrum nadzorowało realizację umowy zlecającej prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej na łączną kwotę wydatków – 473 519zł.
Uzyskane przez Centrum w roku ubiegły dochody z tytułu realizowanych zadań wyniosły – 2 148 479zł, w tym dochody z tyt.:
- realizacji porozumień z innymi powiatami dotyczącymi dzieci z innych powiatów umieszczonych w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo wychowawczych funkcjonujących na terenie powiatu białostockiego i z tytułu współfinansowania przez gminy pobytu dzieci w pieczy zastępczej – w wysokości – 1 998 219zł,
- opłata rodziców za pobyt dzieci w pieczy zastępczej – 25 802zł,
- dochody z tytułu realizacji zadań z zakresu rehabilitacji społecznej – 116 730zł,
- inne dochody – 7 728zł
Realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej w Powiecie Białostockim
Koszt realizacji zadań powiatu z zakresu systemu pieczy zastępczej i pomocy społecznej (w ramach działu 852 oraz rozdziałów: 85311, 85156) w roku ubiegłym wyniósł – 39 748 733zł i stanowił 24,8% wydatków budżetu powiatu w 2016r.
Dochody wykonane w 2016r. w dziale 852 oraz w rozdziałach: 85311, 85324, 85156 wyniosły – 25 053 122zł i stanowiły 18,9% dochodów ogółem powiatu.
- Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom, które opuściły zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze
W roku 2016r. objęto pomocą mającą na celu usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem 2 pełnoletnich wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, którym wypłacono pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki – 13,17 świadczeń, na kwotę 6 785zł,
W zakresie powyższych spraw wydano 2 decyzje administracyjnych przyznających powyższe świadczenia oraz 1 decyzję uchylającą przyznanie pomocy na kontynuowanie nauki.
W ubiegłym roku wspólnie z wychowankami i wskazanymi przez nich opiekunami usamodzielnienia opracowano, akceptowano lub zmieniano 3 programy usamodzielnienia. W ramach pracy socjalnej z wychowankami nadzorowano realizację programów usamodzielnienia, sprawdzano frekwencję na zajęciach szkolnych wychowanków kontynuujących naukę, na bieżąco informowano o przysługujących prawach i uprawnieniach związanych z procesem usamodzielnienia a także o terminach, których należy dotrzymać, aby móc skorzystać z przysługujących osobom usamodzielnianym świadczeń przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej.
- Prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób
Na terenie powiatu funkcjonują 4 domy pomocy społecznej: DPS w Choroszczy (286 miejsc) dla osób przewlekle psychicznie chorych, DPS w Jałówce (85 miejsc) dla osób przewlekle psychicznie chorych, DPS w Uhowie (125 miejsc) dla osób przewlekle somatycznie chorych – 61 miejsc i dla osób w podeszłym wieku – 64 miejsca, DPS w Czerewkach (95 miejsc) dla osób przewlekle somatycznie chorych – 42 miejsc i dla osób w podeszłym wieku – 53 miejsca. Ogólna liczba miejsc w domach pomocy społecznej na koniec grudnia ub.r. - 591.
Szczegółowe informacje za 2016r. dotyczące działalności poszczególnych domów pomocy społecznej będących jednostkami organizacyjnymi powiatu przedstawia odrębne sprawozdanie sporządzone na podstawie materiałów przedstawionych Centrum przez Dyrektorów Domów.
Wydatki w dz. 852 rozdz. 85202 (domy pomocy społecznej) w roku ubiegłym wyniosły 22 026 848zł, w tym wydatki majątkowe – 620 703zł .
Powyższe wydatki zostały sfinansowane z :
- dotacji budżetu państwa – 5 947 425zł
- odpłatność pensjonariuszy i gmin – 15 144 823zł
- pozostałe dochody z rozdz. 85202 – 177 437zł
- inne dochody powiatu – 757 163zł.
Zgodnie z art. 59 ust 1 ustawy o pomocy społecznej, decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w takim domu wydaje organ gminy właściwy dla tej osoby w dniu jej kierowania. W 2016r. gminy skierowały do domów pomocy społecznej funkcjonujących na ternie Powiatu Białostockiego 120 osób. W stosunku do tych osób wydano z upoważnienia Starosty 106 decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej, 14 osób wpisano na listę osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej z powodu braku wolnych miejsc, w tym w stosunku do 10 osób wydano również decyzję o umieszczeniu.
Osoby, w stosunku do których wydano decyzje o umieszczeniu w domu pomocy społecznej lub wpisano na listę osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej zamieszkiwały na terenie poniżej wymienionych gmin:
Gminy powiatu białostockiego |
DPS UHOWO |
DPS CZEREWKI |
DPS JAŁÓWKA |
DPS Choroszcz |
||||
Wydano decyzja |
Wpisano na listę osób oczekujących |
Wydano decyzja |
Wpisano na listę osób oczekujących |
Wydano decyzja |
Wpisano na listę osób oczekujących |
Wydano decyzja |
Wpisano na listę osób oczekujących |
|
Choroszcz |
2 |
- |
2 |
- |
1 |
1 |
2 |
- |
Czarna B |
- |
2 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
Dobrzyniewo |
2 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
Gródek |
2 |
- |
1 |
- |
- |
1 |
- |
- |
Juchnowiec |
- |
- |
3 |
- |
1 |
- |
1 |
1 |
Łapy |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
Michałowo |
3 |
- |
-1 |
- |
- |
1 |
- |
- |
Poświętne |
1 |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Supraśl |
- |
- |
1 |
- |
- |
|
- |
- |
Suraż |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Turośń K |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
Tykocin |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
1 |
- |
Wasilków |
3 |
- |
1 |
- |
1 |
- |
3 |
1 |
Zabłudów |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Zawady |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Razem osoby z Powiatu Białostockiego |
14
|
3 |
13
|
- |
3
|
3 |
8 5
|
3 |
Osoby spoza Powiatu Białostockiego |
21 osób (w tym 15 z m.B-stok) |
7 osóby (w tym 2 z m.B-stok) |
30 osób (w tym 25 z m.B-stok) |
- |
5 osób (w tym 2 z m. B-stok |
|
12 osób (w tym 8 z m.B-stok) |
6 osób (w tym 4 z m.B-stok) |
Ogółem w roku ubiegłym wydano 106 decyzji o umieszczeniu w domach pomocy społecznych funkcjonujących na terenie Powiatu Białostockiego, z których 35,8% dotyczyło mieszkańców powiatu (w 2015r. mieszkańcy Powiatu Białostockiego stanowi 37,5%), z gmin innych powiatów skierowano łącznie 68 osób, w tym 50 z miasta Białegostoku.
W 2016r.odeszło z domów pomocy społecznej 76 mieszkańców a zostało umieszczonych 84 osoby (gdyż na dzień 31.12.2015r. było wolnych 8 miejsc), w tym: 28 osób w DPS w Uhowie, 32 w DPS w Czerewkach, 19 w DPS w Choroszczy i 5 w DPS w Jałówce.
Łącznie w roku ubiegłym przebywało 667 pensjonariuszy, na dzień 31.12.2016r. – 591, w tym: mieszkańcy przebywający na podstawie decyzji wydanej przed 1 stycznia 2004r. („dotowani”) – 217 ( o 13 mniej niż rok wcześniej), mieszkańcy przebywający na podstawie decyzji wydanych po 1 stycznia 2004r. („na nowych zasadach”) – 374. Mieszkańcy dotowani stanowili od 38,9% w styczniu do 36,7% w grudniu ub.r. wszystkich mieszkańców, z tym że w Jałówce, Czerewkach i Uhowie mieszkańcy dotowani to średnio od 15,7% do 14,1%, w Choroszczy – od 63,6% do 60,8%.
Na dzień 31 grudnia 2016r. liczba osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy społecznej funkcjonujących na terenie powiatu białostockiego wynosiła 78 osób, w tym:
DPS |
Ogółem liczba osób oczekujących |
Liczba osób, którym wydano decyzje o umieszczeniu |
w tym decyzje o umieszczeniu poza kolejnością |
Liczba osób, które zostały wpisane na listę osób oczekujących na umieszczenie |
Liczba osób, którym wydano decyzje o umieszczeniu i wpisano na listę osób oczekujących, które odłożyły termin umieszczenia |
Choroszcz – kobiety (68 miejsc) |
29 |
13 (w tym 7 z post. sądu) |
11 (w tym 5 z post. sądu) |
16 |
2 |
Choroszcz – mężczyźni (218 miejsc) |
21 |
6 (w tym 1 z post. sądu) |
6 (w tym 1 z post. sądu) |
15 |
11 |
Czerewki |
4 |
4 |
3 |
- |
- |
Jałówka |
12 |
8 (w tym 2 z post. sądu) |
7 (w tym 2 z post. sądu) |
4 |
3 |
Uhowo |
12 |
4 |
4 |
8 |
4 |
RAZEM |
78 |
35 (w tym 10 z post. sądu) |
31 (w tym 5 z post. sądu) |
43 |
20 |
W roku ubiegłym wystąpiono do właściwych ośrodków pomocy społecznej wg miejsca zamieszkania osób, które odkładają termin przyjęcia do domu pomocy społecznej z prośbą o rozpoznanie sytuacji tych osób – w większości przypadków ośrodek przychylił się do prośby tych osób, stwierdzając jednocześnie że zasadne jest dalsze oczekiwanie na przyjęcie tych osób do domu pomocy społecznej. Tylko w dwóch przypadkach możliwe było uchylenie decyzji o umieszczeniu w związku z rezygnacją tych osób.
Mieszkańcy „dotowani” opłacają pobyt głównie ze świadczeń emerytalno – rentowych i renty socjalnej – 190 osoby i z zasiłku stałego – 27 osób (nie więcej niż 70% posiadanego dochodu). Mieszkańcy „na nowych zasadach” (wnoszący opłatę za pobyt z dopłatą gminy – z wyłączeniem 5 osób) opłacają również pobyt głównie ze świadczeń emerytalno – rentowych i renty socjalnej – 265, z zasiłku stałego – 108, z innych źródeł – 1.
Średnia miesięczna opłata mieszkańca dotowanego w roku ubiegłym w poszczególnych domach wynosiła: w Czerewkach – 612,8zł, w Choroszczy – 781,6zł, w Jałówce – 808,3zł, w Uhowie – 831,5zł.
Średnia miesięczna kwota dotacji na pensjonariuszy skierowanych przed 1 stycznia 2004r. w I kwartale ubr. wynosiła – 2 229zł w każdym domu pomocy społecznej, od kwietnia br. została podwyższona: w Choroszczy– do 2 264zł, w Czerewkach – do 2 260zł, w Jałówce – 2 254zł, , w Uhowie – do 2 248zł,następnie od lipca br. została podwyższona: w Choroszczy– do 2 314zł, w Czerewkach – do 2 305zł, w Jałówce – 2 290zł, , w Uhowie – do 2 276zł – jednak była przekazywana w wysokości nie wyższej niż różnica pomiędzy kosztem utrzymania a średnią miesięczną odpłatnością pensjonariuszy. Faktycznie przekazana średnia miesięczna kwota dotacja na jednego pensjonariusza wyniosła: w Choroszczy– do 2 193zł, w Czerewkach – do 2 275zł, w Jałówce – 2 220zł, , w Uhowie – do 2 105zł. Ogółem otrzymana dotacja z budżetu państwa na pensjonariuszy skierowanych do domów pomocy społecznej przed 1.01.2004r. – 5 947 425zł, w tym na poszczególne domy pomocy społecznej: Choroszcz – 4 732 783zł, Jałówka – 346 346zł, Czerewki – 436 752zł, Uhowo – 431 544zł).
W 2016r. w stosunku do mieszkańców domów pomocy społecznej wydano 486 decyzji administracyjnych, w tym:
- decyzje o umieszczeniu w dps – 106
- odmawiające umieszczenia, umarzające postępowanie – 4,
- wygaszające lub uchylające umieszczenie – 25,
- zmieniające decyzje o umieszczeniu – 12,
- zmieniające decyzje o skierowaniu (dot. pensjonariuszy skierowanych do dps przed
1.01.2014r.) – 1,
- zmieniające decyzje o odpłatności (dot. pensjonariuszy skierowanych do dps przed
1.01.2014r.) – 325,
- ustalające odpłatność (dot. pensjonariuszy skierowanych do dps przed
1.01.2014r.) – 2,
- inne dotyczące pensjonariuszy skierowanych do dps przed 1.01.2014r. – 11.
W roku ubiegłym jedna osoba złożyła odwołanie od decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej (skierowana do dps na podstawie postanowienia sądu) do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które utrzymało w mocy decyzję Centrum.
Centrum systematycznie analizuje wydatki w domach pomocy społecznej oraz dochody z tytułu odpłatności za pobyt, przedstawia wnioski do projektów budżetu oraz wnioskuje zmiany w planie finansowym tych jednostek. Co miesiąc analizowane są informacje dotyczące odpłatności mieszkańców „dotowanych” które są podstawą do ustalenia wysokości dotacji przekazywanej powiatowi przez PUW w Białymstoku.
W 2016r. Centrum przeprowadziło kontrole we wszystkich domach pomocy społecznej – w załączeniu sprawozdanie z kontroli w tych jednostkach.
- Prowadzenie Powiatowego Środowiskowego Dom Samopomocy w Łaźniach – zadanie z zakresu administracji rządowej
W Domu są świadczone specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, a w szczególności w celu zwiększenia zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej.
Do PŚDS przyjmowane są osoby na podstawie decyzji administracyjnej o skierowaniu do Domu wydanej przez dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku działającego z upoważnienia Starosty Powiatu Białostockiego. Dokumentacja kompletowana jest przez ośrodek pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie do Ośrodka.
Liczba miejsc w Ośrodku – 60. Liczba osób korzystających z usług w 2016r. – 67, w trakcie roku przybyło 7 uczestników, 8 zrezygnowało bądź nie było możliwe dalsze przedłużenie ich uczestnictwa. Liczba uczestników na koniec grudnia ub.r. - 59
W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do Domu, decyzje o skierowaniu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez Zespół wspierająco-aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji. Po dokonaniu wspomnianej oceny osobę kieruje się na czas określony – niezbędny do realizacji wspomnianego planu.
W 2016r. wydano 63 decyzje kierujące do Domu, 3 decyzje ustające odpłatność za usługi świadczone w tym Ośrodku, 1 decyzja zmieniająca wysokość odpłatności (4 osoby było zobowiązanych do ponoszenia odpłatności w wysokości od 97,94zł do 206,55zł miesięcznie).
Wydatki w dz. 852 rozdz. 85203 (ośrodki wsparcia) w roku ubiegłym wyniosły 1 028 469zł i dotyczyły:
-wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 634 150zł (w PŚDS zatrudnionych było 15 osób, w przeliczeniu na pełne etaty – 14,16),
- wydatków bieżących związanych z realizacją statutowych zadań – 394 319zł,
Centrum co miesiąc analizuje frekwencję uczestników Domu, na podstawie której ustalana jest co miesiąc wysokość dotacji przekazywanej przez PUW w Białymstoku na jego funkcjonowanie. Przygotowywane przez Dyrektora Ośrodka Programy działania oraz roczny plan pracy opiniowane są również w tut. Centrum.
W 2016r. Centrum przeprowadziło kontrolę w Ośrodku – w załączeniu sprawozdanie z kontroli w tej jednostce.
Szczegółowe informacje za 2016r. dotyczące działalności Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Łaźniach przedstawia odrębne sprawozdanie sporządzone przez Dyrektora Ośrodka zgodnie z § 25 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów pomocy samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586 z późn. zm.)
- Prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy
Wydatki na mieszkania chronione funkcjonujące w Krasnem w roku ubiegłym wyniosły – 2 000 zł.
W 2016r. w Mieszkaniach Chronionych przebywało 4 osoby, w tym 1 osoba usamodzielniana, która opuściła placówkę opiekuńczo - wychowawczą. Mieszkania (3 mieszkania, 8 miejsc) są przeznaczone dla osób z powiatu białostockiego, które znalazły się w sytuacji kryzysowej z uwagi na przemoc w rodzinie lub inną sytuację kryzysową oraz usamodzielnianym pełnoletnim wychowankom placówek opiekuńczo - wychowawczych.
W roku ubiegłym wydano 4 decyzje administracyjnych dotyczących mieszkań chronionych, w tym: 2 decyzje kierujące, 1 ustalająca odpłatność, 1 uchylająca skierowanie.
- Realizacja zadań z zakresu interwencji kryzysowej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku realizuje zadania z zakresu interwencji kryzysowej. Osoby pochodzące z terenu Powiatu Białostockiego, znajdujące się w sytuacji kryzysowej mogły zgłaszać się do pracowników Centrum - pracownika socjalnego i specjalisty pracy z rodziną w godzinach pracy Centrum w celu uzyskania wsparcia, konsultacji czy innej formy pomocy. Ponadto świadczono pomoc specjalistyczną: w środy odbywały się dyżury konsultanta do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w środy i wtorki dyżury pełnili prawnicy (porady prawników były udzielane osobom które nie kwalifikują się do bezpłatnych porad prawnych). W roku ubiegłym do Ośrodka zgłosiło się z różnymi problemami 115 osób, w tym 37 z problemem przemocy w rodzinie (26 ofiary, 11 sprawców). Spośród tych osób – 32 skorzystały z porad prawnych, 51 z porad konsultanta ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, 23 z porad psychologa i 9 pracownika socjalnego.
Osoby zgłaszały się o pomoc w związku z następującymi problemami:
- doświadczanie przemocy,
- stosowanie przemocy,
- konflikty ze współmałżonkiem lub z dalszą rodziną,
- problemy wychowawcze z dziećmi,
- zagrożenie samobójstwem,
- uzależnienie,
- zaburzenia emocjonalne,
- wypadki losowe,
- eksmisje.
Wnioskowano również o pomoc w sprawach sądowych: pomoc w pisaniu pism procesowych dotyczących alimentów, separacji, rozwodu, rozdzielności majątkowej, przywrócenia/ograniczenia/pozbawienia władzy rodzicielskiej, ustalenia kontaktów z dzieckiem, ubezwłasnowolnienia.
W 2016r. na realizację tego zadania wydatkowano kwotę 17 760zł, środki te zostały przeznaczone na opłacenie umów na wykonanie usług i zlecenie dla konsultanta w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i prawników świadczących poradnictwo w Ośrodku.
- Realizacja programów korekcyjno – edukacyjnych dla sprawców przemocy
W 2016r. nie realizowano program korekcyjno – edukacyjnego dla sprawców przemocy.
- Pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji
W 2016r. nie było zgłoszeń w tym zakresie.
Zgodnie z art. 112 ust. 12 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016r. poz. 930 z późn. zm.) kierownik powiatowego centrum pomocy rodzinie oprócz corocznego sprawozdania z działalności centrum przedstawia Radzie Powiatu wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej. W załączeniu wykaz niezbędnych potrzeb z zakresu pomocy społecznej na 2017 r.
Białystok, kwiecień 2017 r.
SPRAWOZDANIE
z kontroli przeprowadzonych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w 2016 roku
przez pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku
Lp. |
Termin kontroli |
Jednostka kontrolowana |
Przedmiot kontroli |
Ustalenia pokontrolne |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
09 lutego 2016 r. |
Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Łaźniach |
Prawidłowość egzekwowania opłat za usługi świadczone w PŚDS
|
Działalność PŚDS w kontrolowanym zakresie oceniono pozytywnie.
|
2. |
29 marca i 5 kwietnia 2016 r. |
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie |
Zapewnienie mieszkańcom Domu usług opiekuńczych oraz pomocy w korzystaniu z przysługujących im świadczeń zdrowotnych |
Działalność Domu w kontrolowanym zakresie oceniono pozytywnie. |
3. |
23 – 24 maja 2016 r.
|
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach |
Zapewnienie mieszkańcom Domu usług opiekuńczych oraz pomocy w korzystaniu z przysługujących im świadczeń zdrowotnych |
Działalność Domu w kontrolowanym zakresie oceniono pozytywnie, zalecając jednocześnie kontynuowanie działań mających na celu zwiększenia zatrudnienia pracowników zespołów terapeutyczno – opiekuńczych. |
4. |
12 i 14 września 2016 r. |
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce |
Realizacja zaleceń pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli przeprowadzonej w 2015 r. |
W wyniku kontroli stwierdzono, iż zalecenia pokontrolne zostały zrealizowane. |
5 |
15 września 2016 r. |
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach |
Przedmiot kontroli - zbadanie zarzutów podnoszonych w anonimowym piśmie, które wpłynęło w dniu 13.09.2016 r., dot. w szczególności: 1/zaniedbań zdrowotnych i pielęgnacyjnych wobec mieszkańców Domu, 2/wykorzystywania stanowiska dyrektora do zatrudnienia członków rodziny, 3/ brak w Domu terapii zajęciowej i rehabilitacji , 4/ brak specjalistycznego sprzętu, 5/ brak kontroli przeprowadzanych bez zapowiedzi; kontrole dokonywane jedynie w oparciu o dokumentację, 6/ nieprawidłowości w zakresie żywienia mieszkańców: wynoszenie przez pracowników Domu produktów żywnościowych, brak możliwości wyboru posiłków, brak całodobowego dostępu do produktów spożywczych i napojów, 7/ dyskryminacja pracowników , mieszkańców i ich rodzin, m. in. poprzez: szykanowanie pracowników, głównie przez księgową i kadrową, nieprawidłowości w zakresie wypłacania wynagrodzeń, brak dostępu do świetlić na I piętrze budynku, stosowanie przez dyrektora lobbingu wobec kierowniczek, zakup nowoczesnych mebli i sprzętu do pomieszczeń biurowych i brak kubków, łyżek i noży dla mieszkańców, delegowanie pracowników opiekuńczych do prac porządkowych. |
Kontrola została przeprowadzona w dniu 15.09.2016 r, na podstawie Zarządzenia nr 26/2016 Starosty Białostockiego z dnia 14.09.2016 r. w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia kontroli w Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. W wyniku kontroli komisja stwierdziła bezzasadność zarzutów podnoszonych w anonimowym piśmie. Jednocześnie komisja postanowiła, że: 1/ PCPR przeprowadzi w podległych jednostkach analizę zatrudnienia i wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach celem porównania wysokości wynagrodzeń, 2/ PCPR opracuje ankiety skierowane do rodzin i osób bliskich mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach, a także do pracowników wym. Domu, celem pozyskania ich opinii.
|
Białystok, kwiecień 2017 r.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI DOMÓW POMOCY SPOŁECZNEJ FUNKCJONUJĄCYCH
NA TERENIE POWIATU BIAŁOSTOCKIEGO ZA 2016 r.
|
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy |
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach |
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce |
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie |
|
Typ Domu Pomocy Społecznej |
|||
|
1. dom dla przewlekle psychicznie chorych |
1. dla osób w podeszłym wieku 2. dla osób przewlekle somatycznie chorych |
1. dom dla osób przewlekle psychicznie chorych
|
1. dla osób w podeszłym wieku 2. dla osób przewlekle somatycznie chorych |
|
Stałe zezwolenie Wojewody Podlaskiego na prowadzenie domu pomocy społecznej obowiązujące od: |
|||
|
17.12.2010 r. |
24.08.2009 r. |
03.06.2009 r. |
06.02.2007 r. |
|
Liczba miejsc w DPS zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym po otrzymaniu stałego zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej |
|||
Ogółem - 591 w tym: - - os. przewlekle psychicznie chore - 371 - os. w podeszłym wieku – 117 - os. przewlekle somatycznie chore – 103 |
286 – wyłącznie dla osób przewlekle psychicznie osób
|
95 - os. w podeszłym wieku – 53 - os. przewlekle somatycznie chore – 42
|
85 – wyłącznie dla osób przewlekle psychicznie chorych |
125 - os. w podeszłym wieku – 64 - os. przewlekle somatycznie chore – 61 |
|
Średnie miesięczne wykorzystanie miejsc w 2016 r. |
|||
Ogółem – 590,13 w tym: - „dotowani” – 225,09
- na nowych zasadach – 365,04 |
285,49
179,42
106,07 |
94,3
16
78,3 |
85,67
13 (15,29%)
72,67 (85,5%) |
124,67
16,67
108 |
|
Osoby nowo przyjęte w 2016 r. |
|||
Ogółem – 84 |
19 |
32 |
5
|
28 |
|
Liczba osób, które w 2016 r. odeszły z DPS |
||||
Ogółem - 76 w tym: -„dotowani” (D) – 16
- na nowych zasadach (NZ) – 60 w tym:- zmarło – 59
- odeszło do rodziny – 10
- osoby przeniesione do innego DPS – 5
- osoby, które odeszły z innych przyczyn – 3 |
16
11
5
12 (9 D, 3 NZ)
4 (1 D, 3 NZ)
-
- |
28
-
28
24 (24 NZ)
3 (3 NZ)
-
1 (HOSPICJUM 1NZ))
|
4
-
4
2 (2 NZ)
1 (1NZ)
-
1 (1 NZ) |
28
5
23
21 (5 D, 16 NZ)
2 (2NZ)
5 (5NZ)
2 (2NZ) |
|
|
Liczba osób oczekujących na przyjęcie wg stanu na dzień 31.12.2016 r. |
||||
Ogółem – 78
- w tym osoby, które odłożyły termin umieszczenia
- przyczyny odłożenia terminu
|
50
9
- 3- bez podania konkretnej przyczyny, - 1- poprawa stanu zdrowia, - 1- chęć pobytu w środowisku, - 1- sprawowanie opieki przez rodzinę, - 1- pobyt w Oddziale Opieki Domowej SP ZOZ Choroszcz, - 1- podjęcie zatrudnienia, - 1-powoływanie się na planowany- późniejszy termin przyjęcia, określony w piśmie PCPR. |
4
-
-
|
12
2
- 1 – przesuniecie terminu na przybycie ze względu na poprawę stanu zdrowia zaakceptowane przez PCPR, - 1 – przesunięcie terminu w oparciu o wniosek opiekuna prawnego. |
12
3
- stan zdrowia uległ poprawie, |
|
|
Liczba mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2016 r. |
||||
Ogółem - 590 w tym:
- „dotowani” – 217
- na nowych zasadach – 373 |
285
174
111 |
95
16
79 |
85
13
72 |
125
14
111 |
|
|
Struktura wieku pensjonariuszy |
||||
Ogółem – 590 w tym: - od 19 do 40 lat - 37 ( „dotowani” (D) – 3, na nowych zasadach (NZ) - 34)
- od 41 do 60 lat – 199 (D – 87, NZ - 121)
- od 61 do 74 lat – 198 (D – 89, NZ - 101)
-74 lat i powyżej – 152 (D – 51, NZ - 97) |
285
23 (2 D, 21 NZ)
118 (68 D, 50 NZ)
105 (75 D, 30 NZ)
39 (29 D, 10 NZ) |
95
-
21 ( 21 NZ)
39 (5 D, 34 NZ)
35 (11 D, 24 NZ). |
85
13 (13NZ)
33 (1 D, 32 NZ)
22 (4 D, 18 NZ)
18 (8 D, 10 NZ) |
125
1 (1NZ)
27 (7 D, 20 NZ)
37 (3 D, 34 NZ)
60 (4 D, 56 NZ) |
|
|
Liczba pensjonariuszy z orzeczoną niepełnosprawnością |
||||
Ogółem - 569 w tym:
- stopień lekki (III grupa) – 14
- stopień umiarkowany (II grupa) – 168
- stopień znaczny (I grupa) – 387
|
284
3
91
190 |
91
4
21
66 |
85
3
32
50 |
109
4
24
81 |
|
|
Liczba osób nie opuszczająca łóżek |
||||
Ogółem – 55 |
17 |
12 |
12 |
14 |
|
|
Liczba osób mających problemy z poruszaniem się |
||||
Ogółem - 182 w tym: - na wózkach inwalidzkich – 93 |
41
19 |
48
15 |
18
3 |
75
56 |
|
|
Mieszkańcy „dotowani” opłacający pobyt z: |
|||
Ogółem z: - emerytury, renty, renty socjalnej - 190 - zasiłku stałego - 27 |
156
18 |
10
6 |
11
2 |
13
1 |
|
Mieszkańcy na nowych zasadach, opłacający pobyt z: |
|||
Ogółem z: - emerytury, renty, renty socjalnej – 265 - zasiłku stałego - 108 |
83
28 |
56
23 |
47
25 |
79
32 |
|
Mieszkańcy na nowych zasadach, wnoszących opłatę: |
|||
Ogółem: - bez dopłaty gminy - 5 - z dopłatą gminy - 369 |
1 110 |
2 77 |
- 73 |
2 109 |
|
Miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w 2016 r. (zgodnie z zarządzeniem Starosty Powiatu Białostockiego) |
|||
|
2.987,00 zł |
3.040,00 zł |
3.045,00 zł |
2.949,00zł |
|
Średnia miesięczna odpłatność pensjonariusza w 2016 r. (bez uwzględnienia odpłatności gminy) |
|||
|
749,85 zł |
711,95 zł |
809,50 zł |
837,45 zł |
|
Miesięczny koszt utrzymania jednego mieszkańca ustalony na 2016 r. |
|||
|
3.180,00 zł |
3.216,00 zł |
3.280,00 zł |
3.121,00 zł |
|
Struktura zatrudnienia w DPS wg stanu na 31.12.2016 r. |
|||
-zatrudnionych ogółem (os/et) – 398 / 380,75
-zatrudnionych w dziale terapeutyczno – opiekuńczym (os/et) – 312 / 292,55
-wskaźnik zatrudnienia w dziale terapeutyczno – opiekuńczym
-inne osoby (np. stażyści, wolontariusze) których pracę Dom uwzględnia przy obliczaniu wskaźnika zatrudnienia w dziale terapeutyczno-opiekuńczym– 23 Ogółem wskaźnik zatrudnienia w dziale terapeutyczno-opiekuńczym:
-dla osób przewlekłe somatycznie chorych;
- dla osób w podeszłym wieku;
|
182 (liczba etatów 171.75)
151 (liczba etatów- 139,00)
0,542
16 |
69 (liczba etatów 67,25), w tym w niepełnym wymiarze czasu- 3 osoby
52 osób (liczba etatów-51)
- 0,44- dla osób w podeszłym wieku; - 0,6- dla osób przewlekle somatycznie chorych
- |
62 ( liczba etatów 58,5), w tym w niepełnym wymiarze czasu pracy- 7 osoby (3,5 etatu)
49 osób( liczba etatów- 44,3)
0,52
- |
85 (liczba etatów 83,25), w tym w niepełnym wymiarze czasu pracy- osób 3 (1,25 etatu)
60 (liczba etatów- 58,25)
0,52 - 0,4 dla osób w podeszłym wieku (zatrudnionych 28,37) - 0,6 dla osób przewlekle somatycznie chorych (zatrudnionych 37,38)
7 wolontariusze (7 dla osób przewlekle somatycznie chorych)
0,6
0,4 |
|
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy |
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach |
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce |
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie |
|
Wydatki poniesione na funkcjonowanie jednostek w 2016 r. |
|||
Wydatki ogółem: 22.026.847,72 zł, w tym:
a) wynagrodzenia i pochodne: 16.264.053,19 zł w tym: - wydatki na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalno – rentowe: 735.245.1 zł
b) średnie miesięczne wynagrodzenie brutto na 1 etat (bez pochodnych) § 4010 bez wydatków na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalno – rentowe
c) wydatki rzeczowe : 5.100.503,29 zł, w tym remonty: 180.954,99 zł
d) wydatki inwestycyjne: 620.702,61 zł
e) świadczenia na rzecz osób fizycznych: |
10.664.414,98 zł
8.140.909,25 zł w tym:
- 290.869,68 zł (nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalno-rentowe) - 202.325 zł (nagrody jednorazowe) - 452,00 zł (ekwiwalent za urlop)
2.848,35 zł
2.226.829,19 zł
65.566,59 zł
255.087,91 zł (z przeznaczeniem na:
- zakup traktora-17 950 zł), - zakup pralnico-wirówek 180.810 zł), -sporządzenie dokumentacji technicznej instalacji gazowej 8.487 zł), -prace związane z „Poprawa efektywności energetycznej budynku głównego poprzez termomodernizację i instalację OZE – 17 589 zł (w tym: wykonanie projektu wentylacji rekuperatorów – 984 zł, aktualizacja audytu energetycznego – 3 075 zł, opracowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz wniosku – 13 530 zł); - wykonanie instalacji elektrycznej i wodno- kanalizacyjnej w pomieszczeniach pralni- 30.251,91 zł).
41.588,63 zł |
3.617.931 zł
2.385.168 zł w tym:
30.422 zł
2.219,00 zł
1.075.091 zł
66.161 zł
157.672 zł (z przeznaczeniem na przebudowę stołówki, wymianę pokrycia dachu kotłowni, wykonanie doposażenia w elektrotrzymacze drzwi oddzieleń pożarowych, rozbiórkę kotłowni węglowej, zakup 2 zestawów komputerowych oraz szafy chłodniczej)
|
3.287.166,84 zł
2.265.238,34 zł w tym:
76.837,50 zł
2.414,31 zł
871.334,80 zł
41.088,25 zł
150.593,70 zł (z przeznaczeniem na: -modernizację pomieszczeń mieszkalnych i terapii- 13.805,52zł; -wykonanie oświetlenia terenu wokół DPS- 79.048,68zł; -wykonanie ogrodzenia panelowego terenu DPS- 57.739,50zł.)
|
4.457.334,90 zł
3.472.737,60 zł w tym:
134.338,92 zł
2.663,39 zł
927.248,30 zł
8.139,15 zł
57.349 zł (z przeznaczeniem na: - zakup fotela masującego do rehabilitacji mieszkańców- 5.904,zł,) - zakup prasowalniczy- 26.445zł; - sporządzanie dokumentacji do wniosku na termomodernizację budynków DPS- 25.000zł).
|
Informacje dotyczące świadczonych usług przez DPS (formy i liczba osób korzystających):
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy:
- Terapia zajęciowa
- Pracownia muzyczna
- Nauka śpiewu grupowego i indywidualnego
- Słuchanie muzyki
- Przygotowanie występów (przez utworzony zespół)
- Nauka wierszy i słów piosenek
- Nauka tańca i gimnastyka przy muzyce
- Udział w przeglądach artystycznych (zespołu muzycznego)
- Tworzenie własnych utworów, nagrywanie na kasety
- Pracownia telewizyjno – fotograficzna
- Oglądanie telewizji (programy informacyjne, sportowe, motywacyjne)
- Projekcje filmów z odtwarzacza DVD
- Rozmowy i dyskusje na różne tematy
- Spacery po terenie placówki połączone z robieniem porządków na terenach zielonych
- Spacery poza placówkę w celach poznawczych
- Wspólne robienie zdjęć i nagrywanie filmów
- Wspólne gry (planszowe, karty, bilard, ping pong)
- Organizacja ognisk połączona z pieczeniem kiełbasek i wspólnym śpiewem
- Pracownia plastyczna – prowadzi zajęcia plastyczno - techniczne
- Malowanie farbami plakatowymi, akwarelowymi, olejnymi
- Malowanie plasteliną
- Rysowanie i kolorowanie kredkami
- Malowanie na szkle
- Wykonanie witraży
- Kompozycje przestrzenne
- Wykonywanie prac techniką collagenu
- Pracownia tkacka
- Wykonywanie tkanin
- Przygotowanie projektów hafciarskich
- Haft wełniany, krzyżykowy
- Koronkarstwo
- Dziewiarstwo
- Prezentacja potencjału twórczego szerszemu społeczeństwu – udziały w konkursach
- Pracownia komputerowa
- Gry komputerowe
- Słuchanie muzyki i oglądanie filmów z wykorzystaniem komputera
- Rysowanie, pisanie tekstów za pomocą różnego rodzaju programów komputerowych
- Nauka obsługi komputera i drukarki
- Pracownia biblioteka i kawiarnia
- Pomoc w doborze literatury
- Udostępnianie czasopism, wspólne czytanie
- Pomoc w pisaniu listów
- Wspólne rozwiązywanie krzyżówek, gry w karty, gry planszowe
- Wspólne picie kawy, herbaty
- Możliwość dokonania zakupu artykułów spożywczych (słodycze, kawa, herbata, napoje, lody)
- Nauka znajomości nominałów oraz racjonalnego wydawania pieniędzy
- Podnoszenie sprawności i aktywacja mieszkańców
Terapia zajęciowa jest działaniem wielokierunkowym opartym na wykorzystaniu tkwiącego w każdym człowieku potencjału rozwojowego, mającego swoje źródło w naturalnych siłach witalnych organizmu niezależnie od stopnia niepełnosprawności.
W ramach terapii zajęciowej w naszej placówce funkcjonuje 6 pracowni, prowadzona jest też działalność kulturalno – oświatowa
W zajęciach w ramach pracowni uczestniczy
- Regularnie – 95 osób
- Nieregularnie – 100 osób
- Osoby korzystające z biblioteki – 100 osób
- Uczestniczy w zawodach i występach – 12 osób
III. Nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i społecznością lokalną
Mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy odwiedzani są przez opiekunów prawnych, bliższych i dalszych krewnych oraz znajomych. Gości swoich mogą przyjmować w kawiarence placówki, swoim pokoju, na świetlicy, stołówce czy holu. Nie ma ograniczeń co do dni i pory odwiedzin.
Odwiedziny rodziny i opiekunów prawnych są ewidencjonowane w zeszytach odwiedzin.
Około 40 mieszkańców posiada własne telefony komórkowe maja więc stały kontakt telefoniczny z rodziną. Pozostali mogą korzystać z telefonu w dyżurce pielęgniarskiej, sekretariacie Domu oraz t telefonu pracownika socjalnego.
Mieszkańcy mają możliwość wyjeżdżania na przepustki i urlopy do rodziny. Najwięcej wyjazdów jest podczas rocznych świąt. Z takiej formy kontaktu z rodziną korzysta 49 osób.
Celem podtrzymania kontaktów z rodzinami opiekunowie pomagają mieszkańcom w wypisywaniu i wysyłaniu do rodzin kartek świątecznych z życzeniami oraz pomagają w pisaniu listów do rodziny czy znajomych.
Kontakt z rodziną:
- Często odwiedzani w placówce – 77 osób
- Sporadycznie odwiedzani – 124 osoby
- Inne działania
W Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy Aneksem z dnia 7 kwietnia 2014r. do Zarządzenia wewnętrznego Nr 1/2007 w sprawie powołania zespołu terapeutyczno – opiekuńczego wprowadzono zajęcia rehabilitacji społecznej mającej na celu poprawę funkcjonowania społecznego mieszkańców Domu ( wyrabianie zaradności osobistej, pobudzanie aktywności społecznej, wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych i spędzania wolnego czadu) oraz promowanie zdrowia psychicznego przez aktywizację fizyczną mieszkańców.
Rehabilitacja społeczna prowadzona jest indywidualnie i grupowo w wymiarze nie mniejszym niż 10 godzin tygodniowo. Objęci nią są wszyscy mieszkańcy placówki.
Zajęcia prowadzone są w oparciu o Roczny Program Zajęć Rehabilitacji Społecznej na podstawie którego opracowywane są tygodniowe rozkłady prowadzonych zajęć. Zajęcia odbywają się w formie treningów:
- Trening funkcjonowania w codziennym życiu
- Trening umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów
- Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
- Zajęcia ruchowe realizowane poprzez turystykę, zajęcia sportowe, rekreacja
- Zajęcia przygotowujące do zatrudnienia
- Zajęcia z psychologiem
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach:
- Ergoterapia - zwana inaczej terapią przez pracę to metoda, w której wykorzystuje się różne rodzaje pracy umożliwiające kształtowanie określonych sprawności – ruchowych, koncentracji, pamięci oraz wpływa na podtrzymywanie samodzielności, niezależności i aktywności:
- krawiectwo - szycie rzeczy użytkowych i aplikacji ozdobnych, przeróbki i naprawa garderoby,
- dziewiarstwo – szydełkowanie, robótki na drutach i ozdoby z włóczki,
- metaloplastyka – wyroby z drutu i metalu, np. obrazy, breloczki, drzewka szczęścia,
- hortikuloterapia – zajęcia pielęgnowania kwiatów.
W zajęciach ergoterapii uczestniczy 7-14 osób.
- Arteterapia – wykorzystuje twórczość w zajęciach terapeutycznych.
- rysunek – kredkami ołówkowymi, świecowymi, pastelami, kredą, ołówkiem,
- malarstwo – farbami olejnymi, plakatowymi, akwarelą,
- rzeźba- masy plastyczne (modelina, plastelina), papieroplastyka (origami),
- bibułkarstwo – kompozycje kwiatowe i upominki okolicznościowe,
- zdobnictwo i dekoratorstwo – układanie kompozycji z suszonych i żywych kwiatów, roślin, owoców, dekoracje okolicznościowe, świąteczne np. stroiki wielkanocne, bożonarodzeniowe, zdobienie różnych przedmiotów.
W zajęciach arteterapii bierze udział 7-15 osób.
- podnoszenie sprawności i aktywizacja mieszkańców
- Kuchenka terapeutyczna – to jedno z najbardziej lubianych zajęć. Ich celem jest realizowanie i rozwijanie zainteresowań kulinarnych oraz prezentowanie własnych osiągnięć.
W zajęciach uczestniczy 8-12 osób.
2 Muzykoterapia – terapia, której podstawowym środkiem oddziaływania jest muzyka (forma indywidualna: muzyka z magnetofonu w poszczególnych pokojach, forma grupowa: śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki i zgadywanki muzyczne, gra na prostych instrumentach muzycznych, występy okolicznościowe oraz tańce integracyjne).
W zajęciach uczestniczy 6 -12 osób.
- Biblioterapia – inaczej ukierunkowane czytelnictwo, służy pobudzaniu podopiecznego do aktywności słownej i niwelowaniu przykrych własnych doświadczeń. Z biblioterapii regularnie korzysta 36 mieszkańców.
W zajęciach uczestniczy 6-15 osób.
- Reminiscencja – elementem terapeutycznym jest przywoływanie przeżyć i doświadczeń z przeszłości ( np. na podstawie starych zdjęć z albumu i czasopism itp.).
W zajęciach uczestniczy 6 -20 osób.
- Silvoterapia - terapia skoncentrowana na kontakcie z przyrodą (spacery do lasu i nad rzekę, obserwacja zmian zachodzących w środowisku, zbieranie darów natury, wycieczki do ciekawych miejsc itp.).
W silvoterapii uczestniczy 8 – 12 osób.
- Zajęcia świetlicowe – gry i zabawy wspomagające procesy poznawcze (gry planszowe, towarzyskie, słowno – pisane), gry wspomagające zdolności manualne ( domino, puzzle, gry w kości, bierki i inne), oglądanie wybranych programów w TV i filmów na DVD.
W zajęciach uczestniczy 10 - 12 osób.
- Zajęcia relaksacyjne – forma terapii z wykorzystaniem elementów muzykoterapii i poezjo terapii służące rozładowaniu napięcia emocjonalnego.
W zajęciach uczestniczy 6 - 10 osób.
- Zajęcia rekreacyjne – zajęcia pozwalające utrwalić lub wzmocnić zdolności fizyczne: rzuty do celu, proste tory przeszkód organizowane na świeżym powietrzu oraz zawody sportowe.
W zajęciach uczestniczy 6 - 12 osób.
- Zajęcia psychoedukację dla osób z ZUA – zajęcia mające na celu zdobywanie wiedzy o chorobie alkoholowej do podjęcia bądź utrzymania abstynencji.
W zajęciach uczestniczy 22 osób.
- Imprezy kulturalno – oświatowe – cykliczne i okolicznościowe spotkanie integracyjne organizowane przez nasz Dom oraz wyjazdowe na zaproszenie innych placówek.
W imprezach uczestniczy 2 - 90 osób.
- Rehabilitacja - lecznicza (m. in.: UGUL, bieżnia, rowery stacjonarne, Atlas, rotor kończyn górnych i dolnych, sterpper, drabinki, przyrządy do ćwiczeń rąk, naświetlanie lampą SOLUX, rehabilitacja ruchowa, ćwiczenia przyłóżkowe oraz ogólnousprawniające na sali gimnastycznej. Ponadto podopieczni są stymulowani i wspierani w zakresie rozwiązywania i załatwiania spraw osobistych.
W rehabilitacji uczestniczy 25-30 osób.
- nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i społecznością lokalną
Dom umożliwia i wspomaga podopiecznych w kontaktach mieszkańców z rodziną i społecznością lokalną. Spotkania przybierają formy bezpośrednie poprzez odwiedziny i zaproszenia, a także formy pośrednie – listy i telefony. Spotkania odbywają się w pokoju mieszkalnym, pokoju dziennego pobytu lub pokoju gościnnym. Z okazji świąt rocznych i imprez okolicznościowych Dom zaprasza również rodziny mieszkańców do wspólnego udziału w ich obchodach. Cyklicznie organizowane są: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, ,,Pożegnanie zimy”, Walentynki, Andrzejki, Spotkanie Opłatkowe itp. Od wielu lat kontynuowana jest współpraca z młodzieżą z Klubu Wolontariusza ,, W jedna stronę”, w Bielsku Podlaskim, pobliskimi szkołami w Juchnowcu Górnym, w Kleosinie i w Księżynie. W 2016 roku mieszkańcy brali udział w następujących imprezach organizowanych w naszym Domu: IV Majowym Spotkaniu z Satyrą i Humorem, XIII ,,Spotkaniu pokoleń”, ,,Ekumenicznym Spotkaniu z Kolędą,” w spotkaniu z ks. Arcybiskupem Edwardem Ozorowskim, a także w imprezach i spotkaniach wyjazdowych: V Spotkaniu Kolędniczym w DPS w Białowieży, XXII Przeglądzie Twórczości Osób Niepełnosprawnych organizowanym przez DPS w Białymstoku, III Party Ogrodowym w DPS w Mocieszach, VIII Olimpiadzie Integracyjnej z okazji odpustu Św. Antoniego w DPS w Tykocinie, XXI Przeglądzie Zespołów Artystycznych Osób Niepełnosprawnych organizowanym przez DPS w Kozarzach, X Plenerze Malarskim w DPS w Garbarach, w spotkaniu integracyjnym ,,Kalambury 2016” w DPS w Jałówce oraz XV Przeglądzie Piosenki Religijnej Domów Pomocy Społecznej - Łomża 2016. Podopieczni mieli też możliwość wzięcia udziału w wycieczkach do: Parku Linowego w Doktorcach, Muzeum Wojska w Białymstoku, Sanktuarium w Świętej Wodzie k/Białegostoku, na Św. Górę Grabarkę, Muzeum Ikon w Supraślu, na zakupy do Galerii,, Biała” w Białymstoku oraz grzybobrania w pobliskich lasach. Nawiązana została współpraca z Muzeum w Bielsku Podlaskim, gdzie nasi mieszkańcy w ramach edukacji muzealnej mogą brać udział w warsztatach zajęciowych. Ponadto zorganizowaliśmy naszym podopiecznym Bal Karnawałowy, Dzień Seniora i Mikołajki. Gościliśmy też zespól ,,Emaus”, grupę Rosjan Ewangelicznych Chrześcijan - Babtystów z Niemiec, zespół ,,Złota jesień” z Wilna oraz przedstawicieli Policji z prelekcją na temat bezpieczeństwa osób starszych ,,Ja pamiętam …a ty?”. Ponadto Dom współpracuje z instytucjami i urzędami, sądami, ośrodkami pomocy społecznej itp.
- inne działania
W dalszym ciągu dla osób uzależnionych od alkoholu prowadzone są spotkania (zarówno indywidualne jak i grupowe) z terapeutą uzależnień z Oddziału Terapii Uzależnień od Alkoholu w Choroszczy finansowane ze środków GKRPA.
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce:
- zajęcia plastyczne i manualne, takie jak: kolorowanie, malowanie, rysowanie i szkicowanie, klejenie, wyklejanie, wycinanie, witraże, prace zdobnicze i dekoracyjne, wykonanie kartek okolicznościowych, stroików, kompozycji z suchych traw i kwiatów, ozdobnych szkatułek i wazoników, decupage, quiling, obrazy z użyciem różnych materiałów naturalnych i sztucznych; papieroplastyka, masy plastyczne, prace krawieckie i haft, szydełkowanie, robótki na drutach - w zajęciach uczestniczyło 40 osób w tym: aktywnie i regularnie - 25 osób; 15 osób - zależnie od stanu psychofizycznego.
2.zajęcia w warsztacie stolarskim: zajęcia z zakresu obróbki drewna (piłowanie, wyrzynanie, szlifowanie, zbijanie, lakierowanie, konserwacja, wypalanie); metaloplastyki (prace z drutu i blachy - wykonanie stelaży, wykonanie grilla); prac naprawczych uzależnionych od aktualnych potrzeb np. naprawa ławek i altany w parku. W ramach zajęć w warsztacie stolarskim, podopieczni wykonali logo DPS w postaci drzewa, które zdobi jeden z korytarzy domu. Uczestniczyło 15 osób – w tym 8 osób aktywnie i regularnie, 7 osób w zależności od stanu psychofizycznego.
3.zajęcia ergoterapeutyczne: prace porządkowe w budynku (sprzątanie pokoi, wynoszenie śmieci); wokół budynku i w parku (zamiatanie, zagrabianie, koszenie trawników, pielęgnowanie kwiatów); na cmentarzu (sprzątanie grobów); prowadzenie ogródków warzywnych. Uczestniczyło 28 osób (w tym: 10 osoby aktywnie i regularnie, 18 osób w zależności od stanu psychofizycznego)
- podnoszenie sprawności i aktywizacja mieszkańców – było realizowane w formie treningów usprawniających ukierunkowanych na kształtowanie umiejętności radzenia sobie w codziennym funkcjonowaniu, podnoszenie sprawności fizycznej, ćwiczenie funkcji poznawczych, jak poniżej:
1.Trening higieniczny – zajęcia o charakterze teoretycznym i praktycznym uczące zasad higieny osobistej, kształtujące nawyki higieniczne. Trening teoretyczny, przeprowadzony tematycznie z grupą 22 osób – w tym 15 osób aktywnie, a 7 osób biernie. Treningiem higienicznym praktycznym przeprowadzanym indywidualnie objęta była grupa 66 osób.
2.Trening umiejętności praktycznych – zajęcia teoretyczne o narzuconej tematyce przeprowadzane grupowo. Trening miał na celu nabywanie, kształtowanie umiejętności potrzebnych do wykonywania codziennych czynności. Treningiem objęta była grupa 20 osób – w tym 15 osób uczestniczyło aktywnie i regularnie, a 5 osób zależnie od stanu psychofizycznego.
3.Trening umiejętności interpersonalnych – zajęcia o charakterze grupowym, których celem jest nabywanie umiejętności ułatwiających komunikację i współpracę. Treningiem objęta była grupa 20 osób – w tym 15 osób uczestniczyło aktywnie i regularnie, a 5 osób zależnie od stanu zdrowia.
4.Grupa zamknięta (AA) – spotkania grupy zamkniętej odbywają się raz w tygodniu w których uczestniczy 10 osób – w tym 7 osób aktywnie i regularnie, udział 3 osób uzależniona była od stanu psychofizycznego. 1 raz w miesiącu spotkania grupy odbywają się wspólnie z uczestnikami grupy w DPS w Garbarach, na zmianę w każdym z Domów.
5.Trening poznawczy – zajęcia przeprowadzane indywidualnie, mające na celu ćwiczenie pamięci i innych funkcji poznawczych. Uczestniczyło 15 osób.
6.Trening kulinarny – zajęcia przeprowadzane indywidualnie lub grupowo, których celem jest nabywanie umiejętności samodzielnego przygotowania posiłku i obsługi sprzętów kuchennych. W ramach treningów grupowych mieszkańcy, m.in. upiekli ciasta na kiermasz organizowany podczas festynu św. Antoniego, na słodki poczęstunek na święta. Podczas zajęć indywidualnych podopieczni starali się samodzielnie przygotować posiłek. W treningu kulinarnym uczestniczyła grupa 15 osób – w tym 10 osób aktywnie i regularnie, a 5 osób zależnie od stanu zdrowia.
7.Trening budżetowy – zajęcia indywidualne w których mieszkaniec wspólnie z pracownikiem socjalnym uczył się w rozsądny sposób dysponować swoim budżetem, m.in. poprzez opracowanie i realizację planu wydatków, w tym dokonywanie samodzielnie zakupów. Treningiem objętych było 16 osób.
8.Rehabilitacja ruchowa, łącznie w 2016 roku 3 178 zabiegów w tym: kinezyterapia – 2 508, fizykoterapia – 194, pozostałe zabiegi rehabilitacyjne – 476.
- Zajęcia ruchowe i sportowo-rekreacyjne: gimnastyka ogólnousprawniająca, gry i zabawy sportowe, mecze siatkówki, rozgrywki w piłkarzyki, rozgrywki w tenis stołowy, elementy zumby, spacery, nordic walking, zabawy taneczne, wędkowanie. Uczestniczyło 28 osób – w tym 15 osób aktywnie i regularnie, 13 w zależności od samopoczucia.
10.Trening organizacji czasu wolnego – odbywał się w: świetlicy, sali terapeutycznej, pokojach mieszkańców oraz na świeżym powietrzu. Do zajęć z tego zakresu należą: gry i zabawy świetlicowe (gry planszowe, puzzle, układanki, karty, klocki, gry telewizyjne xbox, krzyżówki, rebusy), wieczorki poetyckie, czytanie indywidualne i grupowe, słuchanie audiobooka, maratony filmowe, spotkania przy herbatce, przeglądy prasy, tańce improwizacyjne, tańce integracyjne, zajęcia z chustą animacyjną. Uczestniczyły 52 osoby, w tym 41 osób aktywnie i regularnie, 11 - zależnie od stanu zdrowia.
Pozostałe formy aktywizacji w ramach treningu organizacji czasu wolnego:
- zespół ,,Jaworzanie” – kultywowanie muzyki ludowej i biesiadnej. Zespół liczy 15 członków (10 osób uczestniczy aktywnie i regularnie; 5 zależnie od stanu zdrowia).
- grupa teatralna ,,Oaza” (istnieje od 2015 roku), mieszkańcy przygotowywali inscenizacje okolicznościowe, teatrzyki na wyjazdy integracyjne – do grupy należy 12 osób (8 aktywnie i regularnie, a udział 4 uzależniona jest od stanu zdrowia);
- w ubiegłym roku w DPS powstał zespół muzyki rozrywkowej, mieszkańcy uczą się i doskonalą grę na instrumentach, wykonują piosenki rockowe i rozrywkowe. W skład zespołu wchodzi 10 osób (5 aktywnie, a udział 5 zależnie od stanu zdrowia).
- zajęcia komputerowe, podczas których 10 mieszkańców doskonaliło obsługę komputera, programów użytkowych (Word, Excel) oraz posługiwanie się Internetem.
- cykliczne zajęcia kulturowe (teoretyczne, plastyczne i kulinarne) podczas, których mieszkańcy poznawali obyczaje i kulturę innych narodowości. Uczestniczyło 11 osób.
- co miesiąc organizowana jest w DPS zabawa taneczna lub ognisko.
- nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i społecznością lokalną
- Wyjazdy do rodzin: 21 mieszkańców, w tym 12 osób więcej niż jeden raz.
- Odwiedziny w DPS-ie: 47 mieszkańców (w tym 14, którzy w trakcie roku wyjeżdżali do rodzin bądź znajomych), w tym: 1 osoba minimum raz w tygodniu, 5 – co miesiąc, 16 – co kwartał, 11 – co pół roku, 13 – raz w roku.
- Kontakt telefoniczny: 46 mieszkańców (w tym 35 z którymi rodzina bądź znajomi utrzymują kontakt w w/w formach), w tym: 3 – minimum raz w tygodniu, 9 – co miesiąc, 16 – co kwartał, 7 – co pół roku, 11 – raz w roku.
- 11-krotnie był wykorzystany pokój gościnny znajdujący się w DPS-ie.
- Z 24 mieszkańcami nikt nie utrzymywał kontaktu w żadnej formie.
- W celu podtrzymywania kontaktów mieszkańców z rodziną organizowany jest przez nasz DPS, corocznie w dniu 13 czerwca - Festyn św. Antoniego, na który są wysyłane do rodzin wszystkich mieszkańców, pisemne zaproszenia. W 2016 roku Festyn został zorganizowany przy współpracy z GOK w Michałowie oraz Scholą „Winnica” działającą przy Kościele p.w. NMP Matki Miłosierdzia w Białymstoku.
- inne działania:
.1. Uczestnictwo mieszkańców w spotkaniach integracyjnych i przeglądach w 2016 r.:
- 21 stycznia - ,,Hej kolędo leć…” – V Spotkanie Kolędnicze w DPS w Białowieży - 6 osób;
- 24 stycznia - kolędowanie w świetlicy w Jałówce - 5 osób;
- 10-11 maja - XXII Ogólnopolski Przegląd Twórczości Osób Niepełnosprawnych w Białymstoku - 6 osób;
- 20 maja - IV Majowe Spotkanie z Humorem i Satyrą w DPS w Czerewkach - 6 osób;
- 10 czerwca - wyjazd na ,,Party Ogrodowe” do DPS w Mocieszach - 5 osób;
- 14 czerwca - VIII Olimpiada Integracyjna w DPS w Tykocinie - 6 osób;
- 30 czerwca - ,,Mam Talent” w GOK w Michałowie zorganizowane przez WTZ w Nowej Woli - 3 osoby;
- 23 sierpnia - ,,Plener Malarski” w DPS w Garbarach - 5 osób;
- 10 września - ,,Piknik Rodzinny” w WTZ w Nowej Woli - 5 osób;
- 13 września - Przegląd wokalny w DPS w Kozarzach - 6 osób;
- 20 września - Piknik Rodzinny w DPS w Garbarach - 6 osób;
- 22 września – Turniej Sportowy w DPS w Białymstoku przy ul. Baranowickiej - 5 osób;
- 27 września oraz 11 października – Turniej Sportowy w DPS w Garbarach - po 5 osób;
- 18 października - warsztaty kulinarne w DPS w Garbarach - 3 osoby;
- 19 października - ,,Ekostrachy” w Ośrodku Wsparcia w Łaźniach - 4 osoby;
- 20 października - ,,Jesienne Spotkanie Muzyczno-Poetyckie w Brańsku - 5 osób;
- 3 listopada - ,,Zbiór Form Artystycznych” w GOK w Michałowie - 6 osób;
- 17 listopada - ,,Przegląd Piosenki Religijnej” w Łomży - 5 osób;
- 18 listopada - warsztaty plastyczne w WTZ w Nowej Woli - 3 osoby;
- 23 listopada - warsztaty plastyczne w DPS w Garbarach - 4 osoby;
- Wyjazdy kulturalno-krajoznawcze:
- 22 stycznia - kulig i ognisko - 12 osób;
- 11 marca - do kina w Białymstoku - 6 osób;
- 20 czerwca - wycieczka do Augustowa i do klasztoru w Wigrach - 12 osób;
- 25-26 czerwca - na plażę nad zalewem Siemianówka - po 7 osób;
- 21 października - wycieczka do Białowieży - 11 osób;
- 4 listopada - do Teatru Dramatycznego w Białymstoku na sztukę ,,Mackbett” - 12 osób;
- 9 grudnia – na spotkanie z wiceministrem MSWiA Panem Jarosławem Zielińskim w ramach konferencji dotyczącej bezpieczeństwa Seniorów woj. Podlaskiego - 6 osób.
- Udział mieszkańców w konkursach wysyłkowych:
- Konkurs plastyczny zorganizowany przez PFRON pt. ,,Gdy w sercu kwitnie muzyka” - 3 osoby;
- Konkurs plastyczny pt. ,, Mój świat” zorganizowany przez WTZ w Nowej Woli - 4 osoby;
- Udział mieszkańców w konkursach wewnętrznych pt. ,,Wielkanocne inspiracje” – 8 osób i ,,Konkurs Działkowicza” - 10 osób.
- Organizacja spotkania integracyjnego mieszkańców Domów Pomocy Społecznej pod nazwą „Kalambury” w DPS „Jawor” w Jałówce, w którym uczestniczyło 61 podopiecznych z 16 jednostek pomocy społecznej z terenu województwa podlaskiego (w tym: DPS-y, PŚDPS w Łaźniach oraz WTZ w Nowej Woli).
- Ponadto mieszkańcy organizują spotkania okolicznościowe z okazji: Dnia Babci i Dziadka, Dnia Kobiet, Dnia Wszystkich Świętych, Dnia Niepodległości, zorganizowaliśmy obchody 10-lecia zespołu ,,Jaworzanie”. Uroczyście, wspólnie z personelem, obchodziliśmy święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie:
- terapia zajęciowa;
- Arteterapia – 8 - 15osób
2.Erogoterapia:
*pracownia kulinarna- 6 - 8 osób
*pracownia krawiecko - hafciarska – 3-5 osób
*pracownia bukieciarsko - botaniczna – 6-10 osób
*pracownia stolarska- 6-8 osób
3.Biblioterapia –18 osób
4.Muzykoterapia -według potrzeb+ stała grupa 10 osób
5.Filmoterapia - wg potrzeb
6.Ludoterapia - wg potrzeb
7.Silwoterapia - wg potrzeb
8.Treningi usprawniające - wg potrzeb
9.Rozmowy terapeutyczne - wg potrzeb
- podnoszenie sprawności i aktywności mieszkańców;
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej
- umożliwienie udziału w rehabilitacji:
* ćwiczenia ogólnousprawniające z użyciem przyborów (woreczki, piłeczki, chusta animacyjna, itp.) -18
* ćwiczenia indywidualne w sali rehabilitacyjnej – 29
* ćwiczenia indywidualne przyłóżkowe – 14
* ćwiczenia grupowe w świetlicach dziennego pobytu –
* fizykoterapia – 14
* masaż leczniczy- 8
* masaż relaksacyjny przy użyciu fotela masującego- 5
- umożliwienie udziału w imprezach kulturalno – oświatowych organizowanych przez DPS oraz inne placówki
- umożliwienie korzystania z Biblioteki Publicznej w Łapach i Filii Bibliotecznej w Uhowie
- umożliwienie udziału w wycieczkach organizowanych przez DPS
- zaspokojenie potrzeb samorealizacji
- nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu z rodziną
- nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu ze społecznością lokalną
- podtrzymywanie umiejętności gospodarowania pieniędzmi poprzez wyjazdy na zakupy
- zaspokojenie potrzeb duchowych
- zaspokojenie potrzeb transcendentalnych poprzez kultywowanie tradycji religijnych i patriotycznych ( Uroczystości: Bożego Ciała, Zielone Świątki, Święto Zmarłych, )
- nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i społecznością lokalną;
- utrzymywanie więzi z rodzinami i znajomymi mieszkańców przez kontakt listowny, telefoniczny oraz umożliwienie swobodnych odwiedzin na terenie Domu.
- wolontariusze z LO nr 6 w Białymstoku
- wolontariusze ze Szkolnego Koła CARITAS w Uhowie – Dzień Chorego
- odwiedziny uczniów z SP nr 2 w Łapach
- odwiedziny uczniów z Zespołu Szkół w Płonce Kościelnej
- Łapskie Zawody Sportowe Osób Niepełnosprawnych „Szansa Na Start”
- Łapski Festiwal taneczny Osób Niepełnosprawnych „Pląs”
- inne działania;
- Wigilia
- Śniadanie Wielkanocne
- Dzień Seniora – występ gwiazdy Janusza Laskowskiego
- Dzień Babci i Dziadka
- Ognisko
- Andrzejki
- Tłusty czwartek
- Dzień Kobiet
- Dzień Chorego
Najważniejsze osiągnięcia Domu Pomocy Społecznej w roku ubiegłym
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy:
- Zadania inwestycyjne związane z poprawą efektywności energetycznej
budynku głównego DPS Choroszcz poprzez termomodernizację i instalację
OZE w wysokości 17.589,-zł w tym :
- Aktualizacja i uzupełnienie audytu energetycznego do wymogów projektu na 2016r. 3 075,- zł
- Wykonanie projektu rekuperacji w palarni 984,-zł
- Opracowanie dokumentacji aplikacyjnej do wniosku na termomodernizację do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku 13 530,-zł
Razem : 17.589,-zł
W miesiącu grudniu 2016 roku złożyliśmy w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku pełną dokumentację do wniosku na termomodernizację budynku głównego tut. Domu w ramach projektu 5.3.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego .
Całość zadania przewidzianego do realizacji w latach 2017 – 2018 wynosi 1.935.186,-zł .
I etap – wykonanie w 2017 roku , ogólny koszt – 1.429.544,-zł (65% dotacji – 929.204,-zł ; 35% udziału własnego – 500.340,-zł) , w tym :
* termomodernizacja - 793.883,-zł
* wymiana okien - 290.874,-zł
* instalacja centralnego ogrzewania – 219.543,-zł
* instalacja oświetlenia – 110.184,-zł
* rekuperatory w palarni – 15.060,-zł
II etap – wykonanie w 2018 roku instalacji solarnej o ogólnym koszcie 505.642,-
zł (65% dotacji – 328.667,-zł , 35% udziału własnego – 176.975,-zł ).
- Zadania inwestycyjne zrealizowane w 2016 roku związane z modernizacją pralni DPS Choroszcz na kwotę 219.548,91 zł, w tym :
- Wykonanie instalacji elektrycznej i instalacji wodno-kanalizacyjnej w pomieszczeniach
pralni DPS Choroszcz 30.251,91 zł
- Wykonanie dokumentacji technicznej instalacji gazowej w pralni 8 487,00 zł
- Zakup i montaż 3 szt. pralnico-wirówek 180 810,00 zł
Razem : 219.548,91 zł
Do zainstalowania zakupionych pralnico-wirówek zgodnie z dokumentacja montażu wykonaliśmy instalację wodno-kanalizacyjną i instalację elektryczną spełniającą obecne wymogi bezpieczeństwa dla pracującego w pralni personelu .
W wyniku przetargu zakupiliśmy 3 szt. pralnico-wirówek szwedzkiej firmy Elektrolux . Pozwoliło to wyeliminować stare , dwudziestoletnie pralnice i wirówki zużywające ogromne ilości ciepłej i zimnej wody oraz energii elektrycznej .
Zainstalowanie pralnico-wirówek zlikwidowało najbardziej pracochłonny i uciążliwy etap procesu technologicznego prania tj. ręczne wyciąganie mokrej bielizny i pościeli ze starych pralnic i przewożenie oraz załadunek do oddzielnych wirówek . Poza efektem oszczędnościowym poprawiło to istotnie warunki pracy osób zatrudnionych w pralni , warunki ergonomii i bezpieczeństwa , a w efekcie wzrost wydajności pracy.
Zakup i montaż pralnico-wirówek zakończył I etap modernizacji pralni.
Ze względu na to , że energia cieplna uzyskiwania ze spalania gazu ziemnego jest trzy razy tańsza od energii elektrycznej w ramach II etapu modernizacji pralni w roku bieżącym planujemy wymienić stare suszarki elektryczne na nowe , opalane gazem ziemnym i zakupić jedną pralnico-wirówkę .
W tym celu wykonaliśmy w roku ubiegłym dokumentację instalacji gazowej (łącznie z pozwoleniem na budowę ) zasilającej nowe suszarki i magiel w paliwo gazowe . Koszt wykonania instalacji gazowej oscyluje w granicach 30.000,-zł .
W listopadzie ubiegłego roku wystąpiliśmy do Zarządu Powiatu o środki inwestycyjne na realizację II etapu modernizacji pralni tut. Domu w 2017 roku w wysokości 139.000,-zł w rozbiciu na :
- 1 szt. pralnico-wirówki w cenie 70.000,-zł
- 2 szt. suszarek opalanych gazem w cenie 34.500,-zł o łącznej wartości 69.000,-zł
Razem: 139 000,-zł
Łącznie z kosztem wykonania instalacji gazowej w wysokości 30.000,-zł zapotrzebowanie środków finansowych na II etap modernizacji pralni wynosi 169.000,-zł .
W następnych latach , ze względów oszczędnościowych i technologicznych wskazana jest wymiana 20-letniego magla elektrycznego na magiel gazowy o wartości 110.000,-zł . Zakończy to całkowicie program modernizacji pralni Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy.
III. Zakupy inwestycyjne na potrzeby Domu w 2016r. w wysokości 17.950,-
złotych w tym :
- Zakup traktorka do koszenia i odśnieżania 17.950,-zł
- Otrzymane darowizny w 2016 roku na kwotę 81 945,97 zł, w tym:
- materiały, wyposażenie – 4 180,50 zł;
- artykuły spożywcze – 70 702,80 zł;
- leki i mat. medyczne – 7 062,67 zł.
- Zakupy inwestycyjne do realizacji w 2017 roku
Dla utrzymania bieżącej działalności Domu dla 286 psychicznie chorych mieszkańców pracującego w systemie ciągłym , 24-godzinnym niezbędne jest uzupełnienie i wymiana sprzętu technicznego zgłoszonego w kalkulacji do planu wydatków rzeczowych na 2017 rok , w szczególności:
- wykonanie instalacji gazowej w pralni 30 000 zł
- zakup pralnico-wirówek do 50 kg 70 000 zł
- zakup dwóch suszarek gazowych 69 000 zł
- zakup prasowalnicy 4 000 zł
- zmywarki do naczyń kuchenek oddziałowych szt. 5 40.000 zł
- zestaw kociołków uchylnych parowych 15.000 zł
- chłodziarka 6.500 zł
- obieraczka do ziemniaków 7.600 zł
Razem : 242 100 zł
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach:
- przeprowadzono remont pomieszczeń III piętra sektora C tj. świetlicy, kuchenki pomocniczej, 3 pomieszczeń terapii zajęciowej i korytarza. Prace remontowe zostały wykonane z wykorzystaniem umiejętności własnych pracowników.
- przebudowano i wyposażono stołówkę,
- wymieniono pokrycie dachu wraz z niezbędną obróbką na budynku kotłowni,
- wyposażono drzwi oddzieleń pożarowych w elektrotrzymacze,
- przeprowadzono I etap prac związanych z adaptacją pomieszczeń po kotłowni na garaże ( rozebrano komin, konstrukcję wsporczą pod naczynie wzbiorcze oraz rozbiórkę zasieków na węgiel i żużel),
- zakupiono szafę chłodniczą do kuchni i dwa zestawy komputerowe,
- zakupiono meble do wyremontowanych pomieszczeń terapii zajęciowej,
- wykonano remont korytarza na parterze B z wykonaniem gabloty przeszklonej,
- zamontowano żaluzje w pomieszczeniach sektora B i C oraz stołówki,
- przeprowadzono remont administracji,
- wymieniono rozdzielnie elektryczne,
- dalsze uczestnictwo w akcji „Tymczasowego wsparcia producentów owoców i warzyw” dzięki czemu pozyskaliśmy darowizny w postaci: jabłka - 12003kg, śliwki - 1000kg i marchew - 1000kg.
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce:
- reorganizacja zajęć terapeutycznych (możliwa m.in. dzięki połączeniu pracowni terapii zajęciowej z kuchenką podręczną – zrealizowane w ramach zadania inwestycyjnego) oraz poszerzenia wachlarza zajęć terapeutycznych dzięki zatrudnieniu instruktora ds. kulturalno-oświatowych oraz opiekuna do organizacji zajęć terapeutycznych, co przyczyniło się do zwiększenia ilości mieszkańców uczestniczących w zajęciach terapeutycznych;
- zorganizowanie pracownikom działu terapeutyczno-opiekuńczego szkolenia w formie 5 spotkań warsztatowych, pt.: „Warsztat pracy codziennej z osobami psychicznie chorymi oraz osobami starszymi”, dofinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Kwota dofinansowania – 15.280,- zł. W 2017 roku planuje się kontynuację szkoleń z położeniem szczególnego nacisku na kwestie związane z wypaleniem zawodowym oraz indywidualnymi planami wspierania mieszkańca DPS i strategiami jego aktywizacji;
- utrzymywanie poziomu ilości mieszkańców z którymi kontakt utrzymuje rodzina bądź znajomi;
- pozytywne wyniki kontroli DPS przeprowadzonych w ubiegłym roku (w tym: kompleksowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, Sanepidu, Sądu Okręgowego w Białymstoku – wszystkie bez zaleceń);
- realizacja dwóch zadań inwestycyjnych, mający wpływ na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców oraz mienia Powiatu, t.j.: wykonanie ogrodzenia terenu wokół DPS oraz oświetlenia zewnętrznego terenu wokół Domu;
- dofinansowanie zatrudnienia 5 pracowników ze środków Funduszu Pracy, w ramach prac interwencyjnych;
- uczestnictwo w akcji „Tymczasowego wsparcia producentów owoców i warzyw”.
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie:
Wykonane wydatki i uzyskane efekty z realizacji finansowanych zadań
- Zakup fotela masującego do rehabilitacji mieszkańców – 5904 zł
- Zakup prasowalnicy – 26445zł
- Sporządzenie dokumentacji do wniosku na termomodernizację budynków DPS – 25000zł
W ramach remontów bieżących siłami własnymi:
- Wykonano remont 5 pokoi mieszkalnych.
- Odremontowano korytarz na oddziale dla przewlekle somatycznie chorych, pomieszczenie do zmywania naczyń dla mieszkańców.
- Remont pomieszczenia na środki dezynfekcyjne.
- Remont toalety dla personelu.
- Remont głównego wejścia do budynku DPS (nowe schody, podmurówka pod balustrady)
Główne problemy związane z funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w 2015 r.
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy:
Ogólnie sytuację Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy oceniam jako dobrą .
Świadczą o tym kontrole jednostek nadrzędnych resortowe i specjalistyczne w większości nie stwierdzające nieprawidłowości w działaniu , jak również brak zaleceń pokontrolnych . Przykładem tego jest ostatnia kontrola Sądu Rejonowego w Białymstoku za 2016r. (protokół z dnia 16 marca 2017r.) z podsumowaniem : „Dokonując oceny działalności Domu Pomocy Społecznej w Choroszczy stwierdzam, iż dokumentacja dotycząca przyjęcia i pobytu osób z zaburzeniami psychicznymi jest prowadzona rzetelnie, w sposób uporządkowany i bardzo staranny. Akta zawierają wszystkie niezbędne, ważne dokumenty dotyczące poszczególnych mieszkańców. Ponadto z rozmów prowadzonych z przypadkowymi mieszkańcami wywnioskowałam, że czują się w placówce dobrze, bezpiecznie, a pracowników darzą zaufaniem. Pani Dorota Nierodzik nawiązywała z nimi kontakt w sposób bardzo życzliwy i umiejętny. Z podobną życzliwością i kompetencją odnosili się do mieszkańców inni pracownicy, np. prowadzący terapie zajęciowe. W mojej ocenie Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy zapewnia pensjonariuszom właściwą opiekę i prawidłowo wywiązuje się z obowiązku opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. Nie wydano zaleceń pokontrolnych z uwagi na brak uchybień w działalności placówki w kontrolowanym zakresie . Dnia 15 marca 2017r. Sędzia Sądu Rejonowego w Białymstoku Katarzyna Kozłowska”.
Dom jako instytucja opiekująca się 286 psychicznie chorymi mieszkańcami jest rozliczany i oceniany w głównej mierze z jakości tej opieki, z poziomu świadczeń bytowych i zdrowotnych zapewnianych mieszkańcom , jak również bezpośrednio z poziomu zadowolenia i bezpieczeństwa jakie może im zapewnić.
W głównej mierze osiągnięcie tego poziomu jest zasługą i efektem pracy personelu Domu , wynikiem poświęcenia i zaangażowania na rzecz przebywających w nim mieszkańców .
Jest to ogromne bogactwo Domu , które powinno być właściwie docenione i wynagrodzone .
Dom Pomocy Społecznej w Choroszczy ma odpowiedni potencjał ekonomiczno-finansowy zabezpieczający i umożliwiający realizację tego zadania .
Wszystkie nasz działania inwestycyjno-modernizacyjne , jak również udział w projektach unijnych dotyczących oszczędności zużycia energii elektrycznej , wykorzystania OZE , zmian technologicznych zmierzają do zwiększenia tego potencjału , zabezpieczenia potrzeb mieszkańców i pracowników .
Problemami , z którymi spotykamy się na co dzień są zachowania alkoholików i narkomanów. Dezorganizują oni życie Domu awanturując się i często wykorzystując pozostałych mieszkańców .
Nowym problemem i zagrożeniem jest stanowisko wyrażone w piśmie Ministra Zdrowia z 3 listopada 2015r. nakazujące domom wszystkich typów przyjmowania osób żyjących z wirusem HIV lub chorych na AIDS. Jest to szczególnie groźne dla mieszkańców domów psychiatrycznych z uwagi na to, że nie mają oni wystarczającej świadomości rozeznania i oceny realnego zagrożenia , jak również „bezpiecznego” zachowania w kontaktach z mieszkańcami z HIV i AIDS .
W domach typu psychiatrycznego przebywają stosunkowo młodzi mieszkańcy z określonymi potrzebami seksualnymi. Dochodzi do różnego rodzaju praktyk i stosunków seksualnych, w tym homoseksualnych, co też jest głównym źródłem zarażenia i przenoszenia choroby na nieświadomych i bezbronnych pozostałych , powierzonych naszej opiece mieszkańców. Dochodzi do częstych zatargów, w tym również fizycznych, skutkujących kontaktem z zakażoną krwią i innymi płynami ustrojowymi.
Nowe przypadki zarażenia mieszkańców są również szczególnie niebezpieczne dla personelu opiekuńczego i pozostałego, będącego w bezpośrednim kontakcie z tymi mieszkańcami , z uwagi na brak aktualnej wiedzy o tych przypadkach i konieczności zachowania właściwego reżimu sanitarnego .
Zachodzi pilna konieczność przeszkolenia wszystkich pracowników merytorycznych , mających kontakt z mieszkańcami , jak również znacznego podniesienia stawek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności .
O powyższych problemach informowałem Pana Ministra Zdrowia i Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pismem z dnia 21 lutego 2017r.
W dniu 1 marca 2017r. wpłynęło pismo Sądu Okręgowego II Wydziału Karnego w Suwałkach z zapytaniem i sugestią umieszczenia w naszym Domu , po uchyleniu internacji , osoby podejrzanej o zabójstwo osoby obcej i poważne zranienie drugiej osoby. Biegli psychiatrzy rozpoznali u tej osoby schizofrenię oraz zespół uzależnienia od alkoholu . Osoba ta od 2011 roku przebywa w SPZOZ w Choroszczy w Oddziale Psychiatrii Sądowej najpierw o Wzmocnionym Zabezpieczeniu , obecnie o Podstawowym Zabezpieczeniu , a od 2008 roku była internowana w Regionalnym Ośrodku Psychiatrii Sądowej w Starogardzie Gdańskim . Pomimo to , że biegli wskazują na wysokie prawdopodobieństwo ponownego popełnienia czynu o znacznej szkodliwości społecznej oraz wskazują potrzebę umieszczenia tej osoby w zamkniętym zakładzie psychiatrycznym , w Oddziale Psychiatrii Sądowej o Podstawowym Zabezpieczeniu , Sąd Okręgowy w Suwałkach występuje z zapytaniem i sugestią umieszczenia tej osoby w naszym Domu , który jest placówką wewnętrznie i zewnętrznie całkowicie otwartą.
Z próbami umieszczenia w naszym Domu osób nie nadających się do zamieszkania w nim z różnych przyczyn spotykamy się coraz częściej i w wielu przypadkach jesteśmy bezradni.
Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach:
- problemy z osobami kierowanymi do domów pomocy społecznej w skrajnie trudnych przypadkach, z których gminy sobie nie radzą, tj. alkoholicy, z kryminalną przeszłością, w bardzo ciężkich stanach psychicznych i fizycznych. Zatrudnionych personel nie ma ochoty i możliwości stosowania procedur obowiązujących w zakładach karnych szpitalnych w wydzielonymi oddziałami o wzmożonym rygorze. Wymaga to ogromne zaangażowaniu, pracy i wiedzy specjalistycznej zatrudnionego personelu, powoduje duże obciążenie psychiczne osób zatrudnionych w DPS oraz stawia wobec nich coraz większe wymagania,
- bardzo niski poziom płac pracowników kształtujących się na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę nie jest adekwatny do wykonywanej pracy, a brak możliwości dojazdu do pracy środkami komunikacji publicznej powodują trudności z utrzymaniem pełnego zatrudnienia.
Dom Pomocy Społecznej w Jałówce:
- stały wzrost nowoprzybyłych „problemowych” mieszkańców, w tym n.in. osób z podwójną diagnozą - choroba psychiczna z uzależnieniem od alkoholu oraz środków psychoaktywnych - jak również zwiększający się odsetek osób z przeszłością kryminalną, powoduje duże obciążenie psychiczne osób zatrudnionych w DPS oraz stawia coraz większe wymagania wobec personelu
Dom Pomocy Społecznej w Uhowie:
- Docieplenie stropów pawilonu gastronomicznego - niedocieplone stropy, oraz za mała wydajność wentylacji wywiewnej są przyczyną powstawania zacieków i narastania pleśni na suficie kuchni,
- Docieplenie stropów wszystkich obiektów - niedocieplone stropy są przyczyna niedogrzania w okresie silniejszych mrozów pokoi mieszkalnych szczególnie w pawilonach A B i C.
- Docieplenie ścian starego paw. „O”, gastronomicznego, technicznego i pralni, - nie spełniają nowych norm cieplnych.
Informacja została sporządzona na podstawie danych przekazanych przez Dyrektorów Domów Pomocy Społecznej.
Białystok, kwiecień 2017 r.
WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ NA 2017 r. |
|||||
Zadania własne powiatu |
|||||
Dział |
Zadania określone w art. 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016r. poz. 930 z późn. zm.) zrealizowane w 2016 r. i zaplanowane do realizacji w 2017 r. |
Plan wydatków na dzień 01.01.2016 r. |
Wykonanie za 2016 r. |
Potrzeby na 2017 r. - zgłoszone przez jednostki do projektu budzetu powiatu bialostockiego na 2017r. |
Potrzeby na 2017 r. - wysokość środków ujęta w budżecie Powiatu Białostockiego na rok 2017 - na realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej - stan na dzień 31 marca 2017r. |
Dział 852 Rozdział 85202 |
Prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych przez gminy osób - wydatki ogółem |
24 421 385 |
22 026 848 |
28 029 906 |
25 245 583 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
15 779 849 |
16 264 053 |
18 151 418 |
17 389 099 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
5 199 005 |
5 082 014 |
5 243 579 |
4 846 786 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
39 600 |
60 078 |
45 500 |
25 474 |
|
wydatki majątkowe |
3 402 931 |
620 703 |
4 589 409 |
2 984 224 |
DPS w Choroszczy |
|||||
|
Wydatki ogółem |
11 817 702 |
10 664 415 |
14 307 165 |
12 120 849 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
7 816 236 |
8 140 909 |
9 257 100 |
8 719 100 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
1 982 866 |
2 226 829 |
2 592 779 |
1 861 731 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
21 600 |
41 589 |
23 000 |
474 |
|
wydatki majątkowe |
1 997 000 |
255 088 |
2 434 286 |
1 539 544 |
DPS w Czerewkach |
|||||
|
Wydatki ogółem |
3 318 630 |
3 617 931 |
4 273 649 |
3 552 585 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
2 342 396 |
2 385 168 |
2 816 043 |
2 625 525 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
961 303 |
1 070 091 |
954 483 |
778 380 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
3 000 |
5 000 |
5 000 |
4 000 |
|
wydatki majątkowe |
11 931 |
157 672 |
498 123 |
144 680 |
DPS w Jałówce |
|||||
|
Wydatki ogółem |
3 136 231 |
3 287 167 |
3 573 402 |
3 301 535 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
2 241 800 |
2 265 238 |
2 482 027 |
2 448 226 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
790 431 |
858 842 |
798 875 |
837 309 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
10 000 |
12 493 |
12 500 |
16 000 |
|
wydatki majątkowe |
94 000 |
150 594 |
280 000 |
0 |
DPS w Uhowie |
|||||
|
Wydatki ogółem |
5 453 914 |
4 457 335 |
5 875 690 |
5 767 374 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
3 379 417 |
3 472 738 |
3 596 248 |
3 596 248 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
769 497 |
926 252 |
897 442 |
866 126 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
5 000 |
996 |
5 000 |
5 000 |
|
wydatki majątkowe |
1 300 000 |
57 349 |
1 377 000 |
1 300 000 |
PCPR w Białymstoku |
|||||
|
Wydatki ogółem (rezerwa środków - dotacja) |
694 908 |
0 |
0 |
503 240 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
|
|
|
|
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
694 908 |
0 |
0 |
503 240 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
|
|
|
|
|
wydatki majątkowe |
|
|
|
|
Dział 852 Rozdział 85201 - od 1.01.2017r. Dział 855 Rozdział 85510 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku - Pomoc mająca na celu usamodzielnienie wychowanków placówek, o których mowa w art. 19 pkt 6 ustawy o pomocy społecznej |
15 000 |
14 700 |
15 000 |
15 000 |
Dział 852 Rozdział 85220 |
Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej |
46 710 |
30 431 |
54 160 |
54 160 |
|
Prowadzenie mieszkań chronionych w Krasnem |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
|
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku - zadania z zakresu interwencji kryzysowej |
44 710 |
28 431 |
52 160 |
52 160 |
Dział 852 Rozdział 85218 |
Utrzymanie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Białymstoku |
1 122 966 |
1 094 729 |
1 255 235 |
1 255 235 |
|
w tym: |
|
|
|
|
|
wydatki osobowe |
1 020 513 |
987 632 |
1 144 213 |
1 144 213 |
|
wydatki bieżące związane z realizacją zadań statutowych |
101 253 |
106 724 |
109 822 |
109 822 |
|
świadczenia na rzecz osób fizycznych |
1 200 |
373 |
1 200 |
1 200 |
|
wydatki majatkowe |
0 |
0 |
|
|
OGÓŁEM ZADANIA WŁASNE POWIATU |
25 606 061 |
23 166 708 |
29 354 301 |
26 569 978 |
|
Białystok, kwiecień 2017r. |